DSB SverigeDSBFirst DanmarkDSB Uppland AB

Tog og miljø

Togets styrke er, at det kan transportere mange på én gang

At tage toget har altid været en af de bedste transportformer, når man ser på forurening.

Togets helt store miljøfordel ligger i, at det kan transportere mange mennesker på samme tid. Jo flere vi er i toget, jo mere miljøvenligt er det. Toget har desuden en meget høj komfort selv med mange rejsende. Et fyldt tog i myldretiden mellem København og Malmø transporterer mellem 400-700 passager pr. tog, dvs. flere rejsende end selv de allerstørste fly kan have med.

Toget kører uanset, hvor mange passagerer der er med. Det betyder, at toget kan reducere forureningen fra den danske og svenske transport yderligere, hvis endnu flere vælger toget. Også i udkantsområderne er den kollektive trafik et miljøvenligt valg.

I langt de fleste tilfælde er kollektiv transport mere miljøvenlig end bilen. Og ofte er toget den kollektive transportform, der belaster miljøet mindst af alle transportmidler - med motor vel at mærke.

Toget i forhold til bilen
Toget bruger mindre energi end bilen, fordi det:
  • Har et mere jævnt køremønster - det vil sige, at toget starter og stopper færre gange end bilen.
  • Har mindre rullemodstand - dæk mod asfalt giver mere modstand end skinne og jernhjul.
  • Har mindre samlet luftmodstand på grund af sin længde.
Jo flere passagerer, jo mere miljøvenlig. Det afhænger af togtypen, hvor mange passagerer der skal være i et tog, før det CO2-mæssigt er bedre end bilen. For eksempel skal der kun være 14 passagerer i et IR4 tog (der er i alt 233 siddepladser, og det er et af de tog DSB Øresund benytter på Kystbanen) før det CO2-mæssigt er bedre end en mellemstor bil med Euro-II motor.

Der er regnet med gennemsnitlig 1,54 person i bilen og en belægning i toget på 42 %.

Så set med miljø-briller er der god grund til at tage toget.
AJOUR CMS