DSB SverigeDSB Småland ABDSBFirst DanmarkDSB Uppland ABRoslagsbanan

Ofte stillede
spørgsmål

Hvor kan jeg se hvad det koster at rejse med Øresundstoget?
På siden 'Priser over Øresund' kan du finde et link til rejseplanen.dk. Her kan du indtaste hvor du skal rejse fra og til i Øresundsområdet, og så får du priser på almindelige billetter, billetter til 1. Klasse, rabatbilletter m.m. OBS – der kan kun oplyses priser inden for Skåne området. For yderligere pris information, skal du kontakte vores kundecenter på 70 13 13 11.

Hvad er en familie billet?
Vi tilbyder en Øresund Familiebillet til jer, der er flere, som rejser sammen. Billetten giver rabat når to voksne krydser sundet sammen, men man kan også have børn med på billetten.

Skal jeg have en pladsreservation når jeg skal ud at rejse med DSB Øresund?
Hvis du rejser mellem hovedstadsområdet og Skåne, er det ikke muligt at bestille plads. Det er en lokal rejse, og toget går hvert tyvende minut, både hverdage og i weekenden. Hvis du skal på en længere rejse, ud af Skåne, kan du bestille en pladsbillet i vores kundecenter, i 7-eleven på Kystbanen eller i DSBs billetsalg.

Hvor kan jeg købe min Øresundsbillet?
Du kan købe din Øresundsbillet i alle betjente salgsteder i Hovedstadsområdet ( herunder 7-eleven og Kort og Godt), samt i billetautomaterne på Stationerne.

Jeg har glemt noget på toget. Hvordan får jeg fat i det igen?
Du kan finde alt om hittegods på vores hjemmeside her: http://www.dsboresund/hittegods.asp

Desuden kan du selv gå ind og se hvad der er indleveret hos vores svenske samarbejdspartner HGS Sverige på dette link: http://www.hittegodssverige.se/veckormlo-page.html

Vi sender ikke informationerne videre, idet lovgrundlaget i Danmark og Sverige er meget forskelligt, hvilket også betyder en forskellig håndtering af hittegods i de to lande.

Vær opmærksom på, at der godt kan gå flere dage, inden din glemte ting, bliver overleveret og registreret i vores hittegodssystem.

Hvem skal jeg kontakte, hvis jeg har spørgsmål til min rejse?
Hvis du skal rejse på Kystbanen eller fra hovedstadsområdet til Sydsverige, skal du ringe til DSB Øresund. Skal du rejse fra et sted i hovedstadsområde, ud i Danmark, eller skal du rejse længere op i Sverige, end Gøteborg, skal du ringe til DSB.

Kan jeg være helt sikker på at komme med den afgang jeg gerne vil med?
Din Øresundsbillet giver ikke adgang til en bestemt afgang, men vi bestræber os selvfølgelig altid på at have plads til at alle kan komme med den ønskede afgang.

Hvorfor kan jeg ikke finde nogen tog til Sverige på rejseplanen?
www.rejseplanen.dk, kan du både søge rejser i Danmark, i Øresundsområdet, og i hele Europa. Du skal selv vælge om du vil søge i Øresundsområdet eller internationalt i menuen til venstre i skærmbilledet på rejseplanen.dk.

Må jeg have min cykel med Øresundstoget?
Du må altid gerne tage din cykel med toget, såfremt at der er plads på toget. I alle Øresundstog er der et fleksafsnit til blandt andet cykler og barnevogne. Her kan du sidde med din cykel.

Mit tog er forsinket. Må jeg tage en taxa og sende regningen til jer?
Som udgangspunkt nej, men der er selvfølgelig tilfælde hvor vi er forpligtet til at betale for erstatningstransport, herunder taxa, hvis toget er meget forsinket eller der er mange aflysninger.. Skulle du stå i en situation hvor du er nødt til at tage en taxa for at nå frem, skal du altid have udtrykkeligt tilsagn af DSB Øresund, for at være sikker på at vi dækker dine udgifter. Du kan kontakte vores personale på toget eller ringe til vores kundecenter, der er døgnbemandet. Telefonnummeret er 70 13 13 11.

Jeg oplever ofte pladsmangel på Standard – kan jeg sætte mig på 1. klasse uden at skulle betale tillæg?
I DSB Øresund tilstræber vi, at der skal være mulighed for siddepladser til alle. Hvis der ikke er siddepladser nok på Standard, og man ønsker at sætte sig på 1. klasse, skal man betale et tillæg. Togpersonalet har dog kompetence til - i særlige tilfælde - at lade passagererne sidde på 1. klasse, uden at de skal opkræve tillæg

Hvorfor standser de gennemkørende tog ikke, når mit tog er forsinket?
Situationen opstår typisk, når der er store uregelmæssigheder i trafikken på Kystbanen.
Du står på stationen, og det tog, du skal med, er forsinket eller måske aflyst. Til din undren ser du, at der kører ét eller flere tog forbi uden at standse ved stationen, så du kunne komme med. Der ser måske oven i købet ud til at være god plads. Hvad foregår der?
Det, du kommer ud for i den situation, er, at trafikken er ved at blive rettet op igen. Trafiklederne fra Banedanmark har til det formål forskellige muligheder. Nogle eksempler: De kan tage et tog helt ud. De kan vælge at lade et tog "vende", før det når endestationen. Eller de kan lade et tog køre hurtigt igennem. Dette er bare nogle få eksempler på, hvilke instrumenter trafiklederne kan tage i brug for at normalisere trafikken.
Når der er større uregelmæssigheder, holder der ofte mange tog i kø, og de skal hurtigst muligt af banen, så togene igen kan komme til at køre efter køreplanen. Der kan også være andre grunde til, at togene kører igennem uden at stoppe. Det kan f.eks. være, at der mangler tog eller lokomotivførere ved endestationen, og at det derfor er nødvendigt hurtigt at få tog derud. Men omvendt kan det også engang imellem ske, at trafiklederne lader et tog, der normalt skulle køre igennem, standse ved alle stationer, så det kan samle passagerer op, der har stået og ventet forgæves i lang tid. I din situation, hvor du står og venter på perronen, har du naturligvis ikke mulighed for se, hvad der sker med trafikken i den store sammenhæng.
Vi kan forsikre dig om, at når der er uregelmæssigheder i trafikken, så gør vi os de største anstrengelser for, at trafikken så hurtigt som muligt skal blive normal igen. Men det kan betyde, at vi i situationer kan være nødt til at prioritere sådan, at det medfører ulempe for nogle af passagererne. Men det sker altså for at begrænse forsinkelserne mest muligt.

Hvad gør jeg, når jeg skal rejse i andre zoner end dem, der er på mit periodekort?
Så skal du købe en tilkøbsbillet eller klippe for de ekstra zoner, du har brug for, på et klippekort.
Du skal købe tilkøbsbillet til alle de zoner, du rejser i, og som du ikke har på dit periodekort (månedskort). Du kan købe tillægsbillet til 1, 2, 3, 4 , 5, 6, 7, 8 og alle zoner.
Efter samme system som med tilkøbsbillet kan du også supplere dit periodekort ved at klippe på et klippekort. To zoner er dog det mindste antal, du kan klippe på et klippekort.
Man kunne måske tro, at hvis man bare supplerer sit periodekort op med tilkøbsbillet eller klip på et klippekort til i alt ni zoner, så giver det ret til at rejse i alle zoner. Mere end otte zoner er jo på klippekort eller billet det samme som rejse til alle zoner. Men sådan er det altså ikke. Du skal købe tilkøbsbillet eller klippe på et klippekort til alle de zoner, du rejser i – ud over hvad der er på dit periodekort.

Spørgsmål og svar om Rejsetidsgaranti:

Gælder Basis Rejsetidsgaranti også hvis det er Metro/Lokalbane eller bussen, der er skyld i forsinkelsen?
Nej. Rejsetidsgarantien dækker kun hvis det er DSBØresund toget, der er forsinket

Kan jeg ikke bare sende en mail ind og have scannet billetterne?
Nej, du kan ikke sende en mail, du skal anvende vores ansøgningsblanket, hvor billetterne eller kopi af disse også skal sendes ind, for at vi kan behandle din ansøgning.

Hvorfor skal jeg underskrive et ansøgningsskema?
Af juridiske årsager skal vi have din underskrift for at måtte bruge de personoplysninger som du har angivet i ansøgningsskemaet. Derudover bekræfter du med din underskrift, at alle oplysninger er korrekte.

Hvis du bliver forsinket over Øresund
Hvis din forsinkelse er opstået i Sverige, skal du skrive til Skånetrafiken.
Det er Skånetrafiken, der tager sig af hændelser og forsinkelser opstået i Sverige.
Du kan finde kontaktinformationer til Skånetrafiken her: www.skanetrafiken.se

Hvordan registrerer I forsinkelser?
DSB Øresund og BaneDanmark har en fælles registrering af forsinkelser. Afgørelsen af de enkelte sager er baseret på disse registreringer.

Jeg har købt en sms billet, hvordan dokumenterer jeg mit køb af billet, når jeg ønsker at søge kompensation?
Du skal oplyse os det telefonnummer, som du har brugt, da du købte din sms billet. Vi kan i vores system se, hvilken bíllet du har købt og hvornår du har købt billetten.

Jeg har købt billet via min I-Phone, hvad sender jeg af dokumentation for køb af billetten til jer?
Du sender os den kvitteringsmail, som du modtog, da du købte billetten

Gælder rejsetidsgarantien, hvis DSB Øresund er skyld i, at jeg ikke når min forbindelse videre med bus, Metro eller privat- eller lokalbaner?
Nej. DSB Øresund Rejsetidsgaranti dækker kun forsinkelsen, såfremt vidererejsen er med ARRIVA eller DSB tog.

Hvordan beregner I planlagte forsinkelser?
Der vil være situationer, hvor tog på en given strækning vil være væsentligt forsinkede i en periode. Det kan f.eks. skyldes langsom kørsel på grund at et sporarbejde. I den situation vil DSB Øresund annoncere den forventede forsinkelse på www.dsboresund.dk, i Rejseplanen, samt ved opslag på relevante stationer, så du ved, om du kan forvente en forlænget rejsetid.
Har DSB Øresund udmeldt, at der må forventes en forsinkelse på eksempelvis 15 minutter og du ved ankomststationen er 40 minutter forsinket udbetales ingen kompensation, idet du er forsinket 25 minutter ift. det annoncerede tidspunkt.

Her kan du få information om Rejsekortet

Kontakt

Kontakt
DSB Kundecenter
Kundehenvendelser DSB Øresund
Postbox 363
2630 Taastrup

Tlf. 70 13 13 11

Email: dsboresund@dsb.dk
AJOUR CMS